Om projektet


För tredje året i rad startar vi ett gemensamt projekt mellan biblioteket och förskolorna i Katrineholms kommun. Vi har tidigare jobbat med KONSTiga djur och Gummi-Lisa i Katrineholm. Precis som i de tidigare projekten är syftet både att stärka samarbetet våra yrkesgrupper emellan och att främja barns lust för språk och läsning. Genom ett sådant arbetssätt kan barnen få en god språklig grund att stå på när de börjar skolan. I år är även modersmålsstödjarna aktivt involverade.  I det språkutvecklande arbetet utifrån ett tema lägger vi tyngdpunkten på följande läroplansmål:

Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98/10) ska förskolan sträva mot att varje barn

·         ”Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.”

·         ”Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.”

I årets projekt kombinerar vi läsningen med digital teknik. Genom att knyta det digitala till läsande och skapande vill vi väcka läs- och berättarlusten hos fler. Vi vill även visa på kopplingen mellan det analoga och det digitala och bygga digital kompetens redan i förskoleåldern.

På så sätt kommer även följande läroplansmål med i arbetet:

·         Förmåga att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta är nödvändig i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Förskolan ska lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som utgör den gemensamma referensram som alla i samhället behöver (Lpfö 98/10, 6)

 

·         Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal­ och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multi­media och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning (Lpfö 98/10, 7)

Dessutom finns följande styrdokument för arbetet:

Bibliotekslagen 2014 förstärker bibliotekets uppdrag att främja barns språkutveckling.

KTF och BIF mål: Alla som går ut åk1 ska kunna läsa.

Kulturplan för barn och unga i Katrineholms kommun:

·         Alla barn och unga i Katrineholms kommun har goda möjligheter till eget kulturskapande.

Alla barn och unga i Katrineholms kommun har inflytande över sitt eget kulturliv och har goda möjligheter att utforma och mötas i egna aktiviteter.

Biblioteksplanen: L4 (Lär Lek Liv Lust) - Gränsöverskridande verksamhet mellan genrer, kulturyttringar, förvaltningar och organisationer i syfte att främja barns lust att läsa.

Katrineholms kommunplan 2015-2018 står det att "den digitala delaktigheten ska öka i alla åldrar".

I fokus står bilderböckerna om Bu och Bä av Lena och Olof Landström. Varje deltagande förskola får ett paket med sex titlar. Även en komplettering görs på översatta titlar som modersmålsstödjarna får förfoga över. Bibliotekets bestånd förstärks också.  Högläsning, samtal, sång kring böckerna är centralt.

De yngsta barnen får ett kortare besök på förskolorna av Bu och Bä.

Förskolornas 3-4åringar bjuds även in till Skaparverkstäder på tema ull med konstpedagog Synnöve Pohjola.

De digitala momenten består av:

·         Med inspiration från böckerna görs enkla filmer/bildspel i Ipad på förskolorna.

·         Projektbloggen ska fungera som inspirations- och informationskanal.

·         En Youtube-kanal skapas för projektet. Där kommer alla att kunna lägga upp ljud och bild som en del av det gemensamma arbetet. 

·         Fortbildning i ovanstående tre moment kommer att erbjudas de vuxna.

·         I Saga på vägg (som 4-5åringarna bjuds in till) blir rörliga bilder ett inslag - högläsningen av Bu och Bä får besök kombineras med att vi ser filmen.

 

**********************************************************************************

Parallellt med projektet ges även i höst kursen Litteraturläsning i förskolan som riktar sig till förskollärare, barnskötare och barnbibliotekarier. Kursen löper över samma tid som projektet och ger en fördjupning av temat litteraturförmedling till små barn. Kursansvarig är Annika Mindedal, språkutvecklare och lektor i Katrineholms kommun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar