För tredje året i rad startar vi ett
gemensamt projekt mellan biblioteket och förskolorna i Katrineholms kommun. Vi har tidigare jobbat med KONSTiga djur och Gummi-Lisa i Katrineholm. Precis
som i de tidigare projekten är syftet både att stärka samarbetet våra yrkesgrupper
emellan och att främja barns lust för språk och läsning. Genom ett sådant
arbetssätt kan barnen få en god språklig grund att stå på när de börjar skolan.
I år är även modersmålsstödjarna aktivt involverade. I det språkutvecklande arbetet utifrån ett
tema lägger vi tyngdpunkten på följande läroplansmål:
Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98/10) ska förskolan sträva mot att
varje barn
·
”Utvecklar
nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord,
berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med
andra.”
·
”Utvecklar sin
skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och
erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,
dans och drama.”
I årets projekt kombinerar vi läsningen med
digital teknik. Genom att knyta
det digitala till läsande och skapande vill vi väcka läs- och berättarlusten
hos fler. Vi vill även visa på kopplingen mellan det analoga och det digitala
och bygga digital kompetens redan i förskoleåldern.
På så sätt kommer även följande läroplansmål
med i arbetet:
·
Förmåga att kunna kommunicera, söka ny kunskap och
kunna samarbeta är nödvändig i ett samhälle präglat av ett stort
informationsflöde och en snabb förändringstakt. Förskolan ska lägga grunden
till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som utgör den gemensamma
referensram som alla i samhället behöver (Lpfö 98/10, 6)
·
Att skapa och kommunicera med hjälp av olika
uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse
liksom med hjälp av tal och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans
strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att
forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och
informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i
tillämpning (Lpfö 98/10, 7)
Dessutom finns
följande styrdokument för arbetet:
Bibliotekslagen 2014 förstärker bibliotekets uppdrag att
främja barns språkutveckling.
KTF och BIF mål: Alla som går ut åk1 ska kunna läsa.
Kulturplan för barn och unga i
Katrineholms kommun:
·
Alla
barn och unga i Katrineholms kommun har goda möjligheter till eget
kulturskapande.
Alla barn och unga i Katrineholms kommun har inflytande över sitt eget kulturliv och har goda möjligheter att utforma och mötas i egna aktiviteter.
Alla barn och unga i Katrineholms kommun har inflytande över sitt eget kulturliv och har goda möjligheter att utforma och mötas i egna aktiviteter.
Biblioteksplanen: L4 (Lär Lek Liv Lust) -
Gränsöverskridande verksamhet mellan genrer, kulturyttringar, förvaltningar och
organisationer i syfte att främja barns lust att läsa.
I Katrineholms
kommunplan 2015-2018 står det att "den digitala delaktigheten ska öka i alla
åldrar".
I fokus står bilderböckerna om Bu och
Bä av Lena och Olof Landström. Varje deltagande förskola får ett paket med sex
titlar. Även en komplettering görs på översatta titlar som modersmålsstödjarna får
förfoga över. Bibliotekets bestånd förstärks också. Högläsning, samtal, sång kring böckerna är
centralt.
De yngsta barnen får ett kortare besök
på förskolorna av Bu och Bä.
Förskolornas 3-4åringar bjuds även in
till Skaparverkstäder på tema ull med konstpedagog Synnöve Pohjola.
De digitala momenten består av:
·
Med inspiration
från böckerna görs enkla filmer/bildspel i Ipad på förskolorna.
·
Projektbloggen
ska fungera som inspirations- och informationskanal.
·
En Youtube-kanal
skapas för projektet. Där kommer alla att kunna lägga upp ljud och bild som en
del av det gemensamma arbetet.
·
Fortbildning i ovanstående
tre moment kommer att erbjudas de vuxna.
·
I Saga på vägg (som
4-5åringarna bjuds in till) blir rörliga bilder ett inslag - högläsningen av Bu och Bä får besök kombineras med att
vi ser filmen.
**********************************************************************************
Parallellt med projektet ges även i
höst kursen Litteraturläsning i
förskolan som riktar sig till förskollärare, barnskötare och
barnbibliotekarier. Kursen löper över samma tid som projektet och ger en
fördjupning av temat litteraturförmedling till små barn. Kursansvarig är Annika
Mindedal, språkutvecklare och lektor i Katrineholms kommun.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar